Jesteś kierowcą? Nie wierz w cudowne sposoby na wytrzeźwienie

Wielu ludzi daje wiarę nieprawdziwym informacjom, że można sprawić, by alkohol szybko wyparował z organizmu. Nie daj się nabrać! Poznaj najczęstsze fakty i mity na temat trzeźwienia.

MIT: Po jednym piwie można prowadzić.

FAKT: Nie warto ryzykować wypijania nawet jednego małego piwa przed jazdą. Organizm każdego człowieka inaczej reaguje na alkohol. Po pół godziny od wypicia małego piwa stężenie alkoholu u 70-kilogramowego mężczyzny może wynosić ok. 0,20 promila. U 55-kilogramowej kobiety – 0,33 promila!


MIT: Policyjne kontrole na obecność narkotyków zdarzają się bardzo rzadko. Zamiast alkoholu lepiej więc wybrać inne środki psychoaktywne.

FAKT: Takie kontrole przeprowadzane są coraz częściej. Przed 2018 r. było ich średnio 8 tys. rocznie. W 2018 r. – ponad 17 tys.! Średnio co szóste badanie wykazuje, że kierowca coś brał. Najczęściej są to marihuana i amfetamina.


MIT: Mocna kawa przyspieszy spalanie alkoholu.

FAKT: Znajdująca się w kawie kofeina może pobudzić organizm, ale w żaden sposób nie wpływa na usuwanie alkoholu. Wypicie kawy może sprawić, że subiektywnie poczujemy się lepiej, jednak koordynacja ruchowa i czas reakcji nadal będą upośledzone działaniem substancji psychoaktywnej.


MIT: Podczas imprezy będę spożywać tłuste potrawy – wtedy mniej się upiję i rano będę mógł wsiąść za kierownicę.

FAKT: Wchłanianie alkoholu zależy m.in. od obecności jedzenia w przewodzie pokarmowym. Im więcej tłustego pożywienia, tym wolniej przebiega proces wchłaniania. Badania dowiodły, że u osób, które zjadły potrawę zawierającą tłuszcz, białko i węglowodany, alkohol wchłaniał się trzykrotnie wolniej niż u osób, które piły na pusty żołądek. Jakie z tego wnioski? Im później alkohol się wchłonie, tym później dotrze do wątroby, która w 95% odpowiada za jego rozkładanie. Oznacza to, że proces trzeźwienia potrwa jeszcze dłużej. Po tłustym jedzeniu później poczujemy działanie alkoholu, ale dłużej będzie się on znajdował w organizmie.


MIT: Zimny prysznic pozwoli szybciej wytrzeźwieć.

FAKT: Zimna woda może pobudzić i poprawić samopoczucie, jednak zewnętrzne działania nie są w stanie przyspieszyć pracy wątroby. Przyjmuje się, że organ ten usuwa alkohol z organizmu ze średnią szybkością ok. 0,15 promila na godzinę.


MIT: Zrobię intensywny trening albo pójdę pobiegać – wówczas szybciej spalę alkohol.

FAKT: Wysiłek fizyczny, zwłaszcza intensywny, pobudza układ nerwowy, zwiększa dotlenienie organizmu i przepływ krwi. Dzięki temu poprawia się samopoczucie. Wątroba jednak nadal metabolizuje alkohol we własnym tempie.


MIT: Drzemka sprawi, że szybciej pozbędę się alkoholu z organizmu.

FAKT: Sen również nie ma żadnego związku z tempem pracy wątroby. Warto pamiętać, że najwyższe stężenie alkoholu u osoby pijącej na czczo pojawia się po 0,5–1 godz., a u pijącej na pełny żołądek – po 1,5–3 godz.


MIT: Lepiej upić się piwem niż wódką, bo wtedy trzeźwienie przebiega szybciej.

FAKT: Wszystkie napoje alkoholowe (wódka, piwo, wino itd.) zawierają tę samą substancję psychoaktywną – etanol. W każdej postaci zaburza on funkcje mózgu, przez co kierowca nie jest w stanie skoncentrować się na jeździe i traci możliwość szybkiego reagowania.


MIT: Kolega badał się alkomatem po 3 godz. od wypicia dwóch piw i wyszło, że jest trzeźwy, więc ja też mogę prowadzić po takim czasie.

FAKT: Metabolizm u każdego działa inaczej. Nawet jeśli ktoś z Twoich znajomych twierdzi, że na spalenie jednego piwa potrzebuje godziny, u Ciebie sprawa może wyglądać zupełnie inaczej.


MIT: W grzanym piwie albo winie nie ma alkoholu, bo wyparował w trakcie podgrzewania.

FAKT: Aby alkohol wyparował z wina czy piwa, trzeba by dany trunek długo gotować. Tymczasem grzaniec jest tylko podgrzewany.


MIT: Picie różnych alkoholi w kolejności od najsłabszego do najmocniejszego sprawi, że rano będę czuć się dobrze.

FAKT: Kolejność picia nie ma żadnego wpływu na zawartość alkoholu w organizmie. Co gorsze, zaczynając od najsłabszego trunku, oswajamy kubki smakowe – więc łatwiej nam przejść na trunki mocniejsze. W rezultacie możemy wypić więcej, a rano stężenie alkoholu w organizmie będzie wyższe.